Johnson, nu sidst i 50´erne, er til stadighed en formidabel performer med en stærk tilstedeværelse… Rankefods poetiske resonans er gådefuld, lettere sanset end forklaret … den er episk og ærefrygtindgydende!
Michael Crabb, Toronto Star, April 2017

At the roots of evolution……astonishing.….a timeless performance, subjugating and enchanting by it’s force of expression, by it’s sense of wisdom, serenity and peacefulness, but also by the disquiet facing the measureless eternity.
J.M. Gourreau, Critiphotodanse, Frankrig, marts 2013

Strong yet vulnerable, the character she projects is almost atavistically pure and immediate. Something draws us to her. Maybe it’s the aura of primitive mystery……perhaps it’s the notion of a shared quest. Rankefod is, at heart, about evolution on an almost cellular level.
Donald Hutera, Dance Europe, april 2010

…streamlined, balanced, evocative – you know you are in the presence of a master.
Naomi Steinberg, Plankmagazine, Vancouver, Canada, marts 2010

Kitt Johnson skapar bilder med hjälp av sin enastående behärskning av kroppen utan hjälp av någon annan rekvisita än ljud- och ljussättning, det är nära nog anatomisk magi samtidigt som det är enastående scenkonst.
Torben Kastrup, Dans-tidningen, Sverige, april 2009

Et femstjernet mesterværk, der fortsat er lige så fængslende som ved sin uropførelse og med al tydelighed viser, at Kitt Johnson er en af de mest interessante og originale koreografer indenfor moderne dans herhjemme.
Vibeke Wern, Berlingske Tidende, april 2009

Det er kropsligt hekseri på højt plan. Og magikeren er Kitt Johnson , der med minimalkoreografi borer sig dybt ind i kroppens mysterier og skaber sært genkendelige billeder af livets forskellige udviklingsstadier og urtilstande… Det er genial, original og helt suveræn kropskunst!
Kitt Johnsons anatomiske trilogi, Aortas Partitur fra 2003, Rankefod fra 2005 og Palimsest fra 2006 udgør intet mindre end en milepæle moderne dans i Danmark.

Majbrit Hjelmsbo,Weekend Avisen, april 2009

Med kroppen som sit afstemte instrument tryllebinder Kitt Johnson i dette hukommelsesbillede. Kroppens evolution erindres, kontrolleret og behersket langsomt folder legemet sig ud… Rankefod er en rystende intens oplevelse, hvor man indfanges af krop, lyd og lys, men også selv drænes og må tænke over livets fundament og eksistens.
Susanne Trudsø, Byen Kalder, april 2009

An exquisite solo…..a mesmerizing exploration of insect and animal imagery to an electronic soundtrack, a masterful evocation of a world that is in flux, forming and becoming.
Paula Citron, The Globe and Mail, Canada, oktober 2008

Prehistoric and non-human, soloist is spellbinding (3½ out of 4 stars). It’s not very often that a choreographer creates something that is unlike something you’ve ever seen before – from start to finish… There is a strange, haunting beauty to Rankefod, the first must-see performance of the dance season.
Susan Walker, Toronto Star, Canada, oktober 2008

Johnson pulls the show off with such a level of skill that it’s impossible for you to take your eyes off her for full 55 minutes…. Acting like a piece of human origami, she folds herself into all sorts of strange positions, resembling a vast array of long since extinct creatures that you have never heard of, but somehow recognize…….the piece registers on such an instinctive level. With incredible skill, precision, and even occasional moments of humour, Johnson achieves something younger choreographers often strive for but rarely accomplish. Absolutely mesmerizing. Catch it while you can!
Chris Dupuis, Time and Space, Canada, oktober 2008

Timeless and in some ways not even human. There are moments of real beauty – as simple as undulating hands – emerging from the abstractly shifting shapes of her body…However much it appears abstract, Rankefod is touchingly resonant. Johnson made a compelling case through a work whose real power lies beneath its impressively immediate exterior.
Michael Seaver, Irish Times, juni 2008

En sjælden danseforestilling – jeg har aldrig set noget lignende.
Beate L. Samuelsen, Heimatidindi, Færøerne, september 2007

There is an intense intellectual dimension to her movement study of humankind’s emergence from the primordial slime, a process she charts in minute muscular twitches and graduately extending limbs – an astounding choreography you feel Davis Attenborourgh should be voicing-over.
Mary Brennan, The Herald, England, august 2007

Et magisk dansedyr der hele tiden tryllebinder blikket.
Vibeke Wern, Berlingske Tidende, april 2005

Den særligste unika i dansk dans … Inde fra skallen bruser eksistensen i tidsløse gobleskvulp i Sture Ericsons betagende elektroakustiske komposition. Og med Mogens Kjempffs præcise gryne-lys af tidsaldre og stilstand på Charlotte Østergaards henførende tekstil-bagtæppe skabes et tidstomt univers … mennesker der bliver til dyr, skabninger der bliver til tanker. Det sker lige for øjnene af én, men alligevel er man i tvivl om, hvad man egentlig ser. Universel er Rankefod og på højeste niveau. Og så ekstremt eksklusiv, fordi sansningen af Kitt Johnsons nøgne hud og aparte muskeltoning er altafgørende for oplevelsen af dansen … Mærkeligt som hun får én til at tænke sig om, denne insisterende originale skabning …
Anne Middelboe Christensen, Information, april 2005

En dybt fascinerende danseforestilling om livets tilblivelse … vildt fascinerende er det at iagttage, som er man vidne til fødslen af en ny eksistens … insisterende repetitioner tvinger os til at focusere på selve bevægelsen og kroppen, ikke på mennesket bag … en intens og forunderlig oplevelse …
Henrik Lyding, Jyllandsposten, april 2005

In her solo, Johnson transgressed beyond the notion of ugly or beautiful, male or female. She achieved a state of pure living existence. Sture Ericson … developed the soundscape from computer-manipulated nature and animal sounds, and Mogens Kjempff created the ideal light design, so essential for this outstanding performance.
Anne-Marie Elmby, Dance International, Canada, efterår 2005

 

Foto: Per Morten Abrahamsen
Performer: Kitt Johnson