MOSS 2016

”… jagten på det ukendte åbner alle sanser og de realistiske omgivelser glider umærkeligt over i kunstudtrykket. Pludselig er alle huse og gader en del af kunsten – også vi selv, som bevægende publikum. Man observerer ikke kunstrummet, man tager del i det… rejsen er unik, spontan og meget levende”. – Stian Omenås, lokal tilskuer, Moss, 20/9 – 2016.

MACAO 2015

“Kitt Johnson vendte i år tilbage til Macau for at deltage i OFF / SITE Festival 2015. Hun skabte en kunstnerisk intervention i Iao Hon området, en urban spadseretur gennem det mindre turistede, men tætbefolkede kvarter i nord. Med både overraskelse og latter deltog publikum, såvel som nogle forbløffede medlemmer af lokalsamfundet, entusiastisk i aktionen, der både rummede en skraldeindsamling og øjeblikke af refleksion – det fysiske og det intellektuelle er altid forbundet i koreografens arbejde. Og efter vandringen gennem kvarteret blev publikum, nu liggende på jorden i et hjørne af Iao Hon, inviteret til at løsrive sig fra lyden af motorcykler og busser. Med Kitt Johnson’s stemme i ørene fremmanedes en næsten imaginær tid, hvor territoriet kun var beboet af naturen. ” – Cláudia Aranda, journalist, Ponto Final, Macao, 2015

” Guiderne tog en gruppe af 20 publikummer med på en 2 timer lang rejse rundt i det nordlige distrikt. Der var ingen scene belysning (og ej heller parkeringspladser!), men oplevelsen var unik og overraskende. Jeg var glad for, at jeg ikke gik glip af denne “ægte” steds-specifikke performance med kunstnerne i Macao. Selv Kitt, en udenlandsk kunstner, demonstrerede præcision i indfølingen og interaktionen med Macao. Smukke billeder, udsøgt koreografi, veltrænet krop og dygtighed: hun var den gamle papsamlende dame, som vi kender fra gadebilledet. Hun var den der kiggede længselsfuldt på en juvelers udstillingsvindue. I begyndelsen var der også kvinden uden fødder, men til sidst rodfæstedes hun og blev en del af migrantnaboerne, spisende og grinende med dem. Og så var der den migrerende arbejder, der fortabte sig i reklamen uden for byggepladsen hvor der opførtes luksus lejligheder, med udsigt til mainland China. Uden meget sprog og uden ekstravagante scenerier, inviterede kunstnerne publikum til at få øjnene op for Macao’s glemte hjørner og skjulte sociale problemer, som ikke er erkendt af offentligheden i Macao. “– Teresa Lam, teaterdirektør, performer, Facebook, 2015

“… Kitts forestilling er et værk ud over selve forestillingen. Hendes eksistens bliver en realistisk del af den lokale ”community” … Til sin performance valgte Kitt de mest almindelige steder på gaden. Hun spillede rollen som klude- og pap samler og instruerede publikum i at samle skrald på gaden. Ved et gadekryds, fik publikum et stykke pap hver, de lagde sig ned og slappede af på gadens fortov og mærkede roen. Dette burde være en dagligdags ting, men da Macao er en by med alt for meget støj, mærker folk det næppe i deres daglige liv. Kitts arbejde mindede os om, hvad vi bør være opmærksomme på. “– Oxmagazine, 2015

BUDAPEST 2015

Uden at gå af vejen for politiske kommentarer, var PLACCC Festivalens miniature (danse) produktioner en del af den forfriskende og behagelig vandring gennem Budapest. Kunsten var hele vejen rundt om os – på land, i vandet og i luften.” – KRÁLL Csaba: Mi a Hézag?, Revizor Online, http://revizoronline.com/hu/cikk/5759/hezag-placcc-fesztival-2015

MELLEMRUM biennale 2014

***** “Det er muligt at jeg hverken følger med i små eller store nyheder eller har styr på sportens verden med mere, men jeg ved i hvert fald altid hvornår Kitt Johnson udsætter endnu en københavnsk bydel for en omgang site-specific performativ fortolkning…….. de 5 ”kloakdæksler” gives for et frydefuldt gensyn, for den utrættelige tilgang til byens oversete rum, for afdækningen af historierne og den charmerende byvandring det altid ender med at være.” – Thor Kristjan Kidmose, Forbrugermania.com, 2014

MELLEMRUM biennale 2012

”Bedst lige nu” (Politikkens ugentlige anbefalinger) ”Den alternative guidede byvandring bruger performance som en befriende skæv måde at lukke op for byens rum og dens beboere på”. – Monna Dithmer, Politikken 2012

”Spild endelig ikke pinsen på ligegyldigheder og have arbejde alene, grib din kæreste og kast nogle småpenge efter denne oplevelse”. – Thor Kristjan Kidmose, Forbrugermania.com, 2012

MELLEMRUM biennale 2010

”Det var Kitt Johnson, der med hele sin karisma indtog rollen som hverdagens og evighedens gartner, ligesom hun som arrangør af MELLEMRUM sørger for at få plantet andre billeder af byen i tilskuernes krop og sind. Vi kom langt videre rundt end noget politisk korrekt slum trip…. Respekt, MELLEMRUM og Nørrebro!”. – Monna Dithmer, Politiken, 2010, Denmark

MELLEMRUM biennale 2008

”Koreografen Kitt Johnson har fået en fremragende ide! Med baggrund i hendes stedsspecifikke erfaringer, har hun inviteret 8 danske og udenlandske kolleger til at give hvert deres bud på en urban oplevelse.” – Monna Dithmer, Politiken, 2008, Denmark

FOTO: Ao Ieong Mike